Pages

Bunga-Bunga Cinta Lace

Teks: Nurshuhada Abdullah
Foto: Nurshuhada Abdullah


Bunga-Bunga Cinta Lace

Beberapa hari ini saya telah diserang selsema. Sepanjang hujung minggu dihabiskan dengan berehat sahaja. Selalunya waktu cuti macam inilah saya berpeluang melakukan aktiviti jahit- menjahit ini. Sebab bila dah masuk hari bekerja memang tiada masa.

Sambil duduk berehat membelek-belek laptop, terjumpa pula gambar projek jahitan dan kraf yang saya buat dulu. Setiap kali saya dapat siapkan sesuatu projek itu, saya akan mengambil gambar sebagai rekod dan simpanan.

Ia juga sebagai penyuntik semangat untuk saya menjahit serta berkraf lagi dan lagi tanpa rasa jemu atau letih. Kerana bukan setiap projek yang dibuat terus berjaya. Kadang-kadang kena cuba berkali-kali baru dapat hasil yang memuaskan.

Panjang pula intro saya ya.

Baiklah. Saya nak kongsikan salah satu projek kraf yang saya buat dulu. Saya beri nama "Bunga-bunga cinta" yang dibuat dari lace. Projek suka-suka sebab masa itu banyak sangat koleksi lace saya. Rasa rugi jika tak digunakan jadi terhasillah bunga-bunga ini. 

Bulatan lace di bahagian bawah lebih besar dari atas disebabkan perbezaan panjang lace yang digunakan.

Batu rhinestone digunakan untuk menutup lubang di bahagian tengah. Secara tak langsung jadi penambah seri pada bunga.

Kesemua bahagian dilekatkan menggunakan gam UHU.

Saya menggunakan dua lace yang berlainan corak. Satu lace ukurannya panjang dan satu lagi ukurannya lebih pendek sedikit. Setiap lace ini saya jahitkan dengan jelujur kasar sehingga hujung. Jahitan tidak perlu dimatikan. Kerana setelah dijahit sampai hujung, benang tadi perlu ditarik ataupun lebih senang kata dijerut sampai lace tersebut membentuk satu bulatan.

Lace yang panjang tadi bentuk bulatannya akan lebih besar daripada bulatan lace yang pendek. Selepas itu,  lace yang sudah dibentuk bulat tadi disusun seperti dalam gambar di atas dan dicantumkan menggunakan gam UHU. 

Nanti akan ada lubang di tengah-tengah bulatan tadi, jadi saya gunakan batu rhinestone untuk menutup lubang tersebut. Ia juga menambah seri pada bunga. Boleh juga guna butang dan manik yang besar. Janji boleh menutup lubang tersebut dan nampak cantik pada bunga. Ikut kreativiti masing-masing.

Jika ingin mencuba membuatnya sendiri, taip sahaja 'flower lace tutorial' di Youtube. Banyak tutorial yang akan keluar.

Dijadikan sebagai hiasan pada beg ataupun sebagai sepit rambut ikut kreativiti masing-masing.

Bunga-bunga lace ini boleh dijadikan sebagai hiasan pada beg ataupun penyepit rambut dan pelbagai lagi kegunaannya mengikut kreativiti sendiri.

Selamat menjamu mata dan selamat mencuba.



4 comments:

  1. Salam perkenalan dari bumi sonata.cantik craft awak.kemas.tini suka crafting juga tp da lama x aktif sgt skrg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam perkenalan dari saya juga. Terima kasih. Saya buat crafting ni pun sebab ada masa terluang. Kalau sibuk kerja memang tak sentuh langsung.

      Delete
  2. Salam kenal.
    Ni aktiviti zaman sekolah dulu. Tiada lace perca pun jadi.
    Kalau teruskan boleh juga jana pendapatan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kenal dari saya juga puan.
      Blog puan antara salah satu blog yang saya singgah belajar ilmu jahitan.

      Saya buat ni suka-suka waktu lapang.
      Setuju. Kalau diteruskan boleh jana pendapatan.

      Delete