Pages

Pengalaman Membeli Mesin Jahit


Teks: Nurshuhada Abdullah
Foto: Nurshuhada Abdullah

Bila sudah ada minat menjahit, mesti kena ada mesin jahit. Betul tak?.

Tapi ...

"Mesin jahit jenis apa nak beli?"
"Mesin jahit mana yang sesuai bagi yang tak pernah menjahit?"
"Mesti mahal, cukup ke bajet?"
"Tak pernah langsung pegang mesin jahit ini, macam mana nak guna nanti?"

Soalan-soalan inilah yang menganggu fikiran saya masa mula-mula hendak membeli mesin jahit dulu.

Sebagai permulaan dengan tahap keyakinan menjahit yang masih rendah, saya cuba membeli mesin jahit yang murah dahulu. Tujuannya hendak belajar dahulu serba sedikit komponen asas mesin jahit.

Jadi saya pun membeli mesin jahit Global GSM-338. Harganya saya tidak berapa ingat tapi lebih kurang bawah dari RM100 dan saya belinya di Tesco. Saiznya kecil sahaja dan ringan. Saya belajar cara menggunakannya melalui internet.

http://www.global96.com
Mesin Jahit Global GSM-338

Melalui mesin jahit ini, saya dapat belajar cara-cara memasukkan benang pada jarum serta pada sekoci dan juga cara mematikan jahitan. Tapi mesin jahit ini hanya ada satu jenis jahitan sahaja iaitu jahitan lurus. Sesuailah untuk orang yang baru belajar menggunakan mesin jahit.

Kemudian bila sudah seronok menjahit, ada hasil dan sudah tahu cara menggunakan mesin jahit, keyakinan mula timbul untuk guna mesin jahit yang lebih canggih sedikit.

Saya pun mula membuat carian di internet dan akhirnya saya terjumpa dengan laman web LSN Sewing Machines. Saya sangat berpuas hati dengan layanan khidmat pelanggan yang diberikan. Saya selesa bertanya itu dan ini dan setiap pertanyaan saya dijawab dengan baik. Sangat membantu.

Akhirnya, saya membeli dua buah mesin jahit iaitu mesin jahit Brother NV50 dan mesin jahit tepi Brother 3034D. Kedua-duanya adalah jenis mudah alih (portable). Alhamdulillah, sudah lebih kurang 3 tahun saya menggunakannya, ia tidak memberi sebarang masalah.

Walaupun pada waktu itu, saya telah ditawarkan oleh jurujual di situ supaya membeli mesin jahit Brother NV950, kerana fungsinya sama seperti Brother NV-50 cuma ia mempunyai kelebihan jahit sulam. Disebabkan faktor harga yang melebihi bajet, saya tidak membelinya.

Saya memilih mesin jahit jenis mudah alih (portable) kerana niat saya membeli mesin jahit adalah sekadar memenuhi hobi menjahit. Disebabkan ia mudah alih jadi sesuai untuk saya membawanya ke mana-mana, lebih-lebih lagi jika pulang ke kampung. Mesin jahit ini juga mempunyai pelbagai jenis jahitan tidak hanya pada jahitan lurus sahaja, sangat sesuai untuk projek jahitan kreatif.

Tapi jika berniat membeli mesin jahit untuk menjana pendapatan, seperti mengambil tempahan menjahit dalam kadar yang banyak, lebih baik menggunakan mesin jahit jenis industri (high speed) kerana ia lebih laju dan menjimatkan masa. Tetapi ia hanya mempunyai jahitan lurus sahaja.

www.euronics.lv
Mesin Jahit Brother NV50




www.hobbysew.com.au
Mesin Jahit Tepi Brother 3034D

Saya membeli mesin jahit ini secara online dan pergi ke kedainya yang terletak di Bandar Damai Perdana, Cheras untuk mengambil sendiri mesin jahit ini, walaupun pihak LSN menyediakan perkhidmatan penghantaran. Semasa berada di kedai tersebut, saya telah diajar serba sedikit cara menggunakan kedua-dua mesin jahit ini. 

Tapi jangan risau, bagi yang baru menggunakan mesin jahit, ada disediakan buku manual yang disertakan sekali pada setiap pembelian mesin jahit. Dari situ ada penerangan yang jelas bagaimana cara-cara menggunakan mesin jahit.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Terdapat banyak jenama dan fungsi mesin jahit yang ada di pasaran sekarang. Ada yang jenis mudah alih, ada mesin jahit jenis industri, mesin jahit sulam dan banyak lagi. Harganya juga berbeza-beza. Perlu bijak memilih. Sesetengahnya mempunyai fungsi yang sama tapi harga yang berlainan.

Kalau hendak membeli mesin jahit buat pertama kali, lebih baik pergi sendiri ke kedai untuk mendapat penerangan yang lebih lanjut dari jurujual. Jika tiada masa untuk keluar, jangan risau. Di zaman serba canggih ini semuanya di hujung jari. Di Internet juga kita boleh mendapat maklumat lebih pantas mengenainya di laman web yang menjual peralatan menjahit, seperti mana yang saya lakukan sebelum ini.

Pertama sekali, sebelum membeli pastikan dulu apa tujuan kita membeli beli mesin jahit ini. Sekadar memenuhi hobi menjahit, membaiki pakaian atau berniat untuk menjana pendapatan dengan menjahit. Ini penting supaya kita memilih mesin jahit yang sesuai dengan harga yang berpatutan.

Dan yang paling penting, jika berpeluang untuk belajar menjahit pergi ke kelas tersebut. Di situ kita boleh belajar menggunakan mesin jahit serta peralatannya. Sekurang-kurangnya kita telah diberi pendedahan awal sebelum membeli mesin jahit sendiri. Boleh juga minta pendapat dari guru-guru menjahit di situ kerana mereka sudah berpengalaman. Ini memudahkan kita untuk membuat pilihan nanti.

Ini yang mampu saya kongsikan. Saya bukanlah seorang yang pakar atau tukang jahit yang berpengalaman untuk bercerita dengan lebih terperinci mengenai mesin jahit. Semoga perkongsian saya ini sedikit sebanyak dapat membantu.

Panjang pula entri saya kali ini ya. Jika mampu membacanya sehingga habis, ini menunjukkan semangat belajar menjahit yang tinggi.

Kalau macam itu, jangan bertangguh lagi. Nanti rugi sahaja bila minat menjahit terkubur begitu sahaja. Mana tahu dengan menjahit boleh menjana pendapatan secara tetap dan mungkin juga secara sampingan.

Semoga berjaya dan selamat menjahit !.



5 comments:

  1. Sy nk beli mesin jahit..tp xtau nk beli jenama apa & yg portable atau industri....niat nk beli mmg utk mnjana pndapatan tp sy baru belajar menjahit.baru sekali g claz jahitan & belum expert...ad cadangan x sis...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf lambat reply. Baru buka blog.

      Mesin jahit industri sesuai untuk jana penjapatan. Sebab dia laju dan mampu jahit kain yang tebal macam langsir.

      Portable ni bagi orang yang suka jahitan seni kreatif, macam jahit beg, jahit sarung bantal, patchwork sebab dia banyak corak jahitan. Mesin jahit industri pun boleh cuma dia terhad pada jahitan lurus saja.

      Berkenaan jenama ni terpulang pada bajet kita. Yang penting dia ada fungsi-fungsi yang kita mahu. Pertama kali guna boleh belajar. Tidak perlu risau.

      Delete
  2. Saya nak let go mesin jahit brothers nv50 dan mesin jahit tepi brothers 3034D.yg pastinya lagi murah dari harga sebenar sekiranya sesiapa berminat boleh contact 0173377933

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy ad nk letgo mesin jahit jenama matsuyuki n mempunyai 24 sulaman...so lebih mudah belajar dengan mesin nie...boleh pm sy 0147310335...harga rendah dari asal

      Delete