Pages

Pouch Bag Kiut Miut

Teks: Nurshuhada Abdullah
Foto: Nurshuhada Abdullah

Assalamualaikum w.b.t.

Selamat berhujung minggu pembaca sekalian. Nyaman sungguh pagi ni di sini dengan hujan yang renyai-renyai.



Ada masa terluang ni saya nak update lagi projek jahitan saya. Ini dia pouch bag kiut miut sebab saiznya yang kiut miut. Kadang-kadang bila habis menjahit tak sempat nak update terus, nak kena tangkap gambar lagi dan macam-macam nak kena buat.


Inilah dia salah satu projek dari buku kraf dan jahitan 'Pretty Little Cozies' yang pernah saya beli dulu. Digunakan untuk menyimpan alatan-alatan solek yang bersaiz kecil seperti gincu. Macam saya, saya letakkan pelembap bibir, bedak kompak dan yang ini penting, minyak cap kapak selaku kawan baik saya. Kadang-kadang duit kertas pun saya letak juga. Alatan solek?, tak ada kot. Hihi.


Pouch bag ni bersaiz lebih kurang 5 inci x 5 inci bila dalam keadaan bertutup. Di bahagian luar saya gunakan kain linen dan di bahagian dalam pula saya gunakan kain cotton. Cara jahitan dan ukuran kain yang diperlukan semua telah dinyatakan dalam buku. Tapi pouch ini taklah 100% mengikut seperti apa yang ditulis, yang mana saya rasa sukar saya guna cara sendiri.


Bahagian hadapan pouch ni saya letakkan bunga lace mengantikan butang sebab di rumah tak ada stok butang yang bersaiz besar. Saya lekatkan sahaja bunga lace ini dengan gam UHU pada pouch tersebut.


Seterusnya, di dalam buku menggunakan butang katup untuk menutup pouch ini. Disebabkan saya nak mudah, ringkas, cepat dan seangkatan dengannya saya hanya gunakan velcro sahaja, seperti dalam gambar di atas. Yang penting pouch ni boleh ditutup. Kan.

Banyak lagi projek-projek comel dalam buku ini. Ada masa boleh cuba buat lagi.



No comments:

Post a Comment